”Målet är att göra mediebranschen mer mångfaldsdriven”

Muntaga Sowe, som grundat en influencerbyrå med mångfald i fokus, menar att pluralismen är bra både för affärerna och integrationen.

Av

muntaga_jak

När Muntaga Sowe, efter flera år på mediekoncernen Schibsted, började jobba på en influencerbyrå slog det honom att majoriteten av personerna man samarbetade med hade svenskt ursprung. Det rimmade illa med hur ett tvärsnitt av Sverige såg ut. Skulle inte en bredare mångfald innebära att varumärken kunde nå ut på ett mer effektivt sätt?

– Jag insåg att det fanns en lucka på marknaden där vi både kunde hjälpa varumärken och samtidigt göra branschen mer mångfaldsdriven, berättar Muntaga.

Sagt och gjort. Muntaga sa upp sig, gjorde en affärsplan och öppnade influencer marketing-byrån C/o Agency. Med syfte att just hjälpa företag att nå ut till alla grupper i samhället.

Muntaga är själv född och uppvuxen i södra Stockholm. Föräldrarna kom till Sverige från Gambia på 70- och 80-talet.

– Att växa upp i ett område med mångkultur har berikat min barndom väldigt mycket. Samtidigt såg jag också tidigt att de olika världarna sällan möts. Under hela min skolgång och yrkeskarriär har jag tänkt att det borde kunna göras mer för att bygga broar mellan Sveriges olika parallellsamhällen.

För honom är det, ur ett integrationsperspektiv, avgörande att få målgruppen att förstå att möjligheterna gäller alla.

– Vi har världens bästa välfärdssystem, utbildning som är gratis. När stora delar ändå inte väljer de vägarna måste man fråga sig vad det beror på och vad man kan göra.

Sedan byrån lanserades för två och ett halvt år sedan har man genomfört ett fyrtiotal kampanjer. Den första med Zcooly, ett digitalt spel som gör matte underhållande för barn mellan fem och tolv år.

– Kampanjidén baserades på poängen i att nå ut till områden med bristande skolresurser och läxhjälp, och fylla en viktig funktion i utbildning samt att stötta föräldrarna.

Det borde kunna göras mer för att bygga broar mellan Sveriges olika parallellsamhällen.

Ett annat exempel är varumärkeskampanjen man inför ramadan gjorde ihop med kosttillskottföretaget Elexir Pharma.

– När människor genomgår längre fasteperioder behöver kroppen tillgodose sig rätt vitaminer och tillskott för att upprätthålla näringsbalans i kropp och sinne, säger Muntaga och påpekar att det var särskilt roligt hur kunden förstod behovet av att nå en målgrupp som inte blir lika exponerade, under en högtid som är viktig för dem.

– Elexir Pharma vann pris som årets innovation på Apotekets leverantörsgala, med motiveringen att man såg hur kampanjen togs emot väl och ledde till ökad försäljning.

Vad är den tuffaste utmaningen med att öka mångfalden i influencer-kampanjer?
– När jag startade byrån var det i princip bara vi som hade lösningar på hur annonsörer kunde nå ut till den här målgruppen. Nu när allt fler byråer börjar förstå det, blir vårt erbjudande mindre starkt.

Muntaga menar dock att det är meningen – C/o Agency ska vara en katalysator som hjälper branschen att förändras.

– När vårt erbjudande inte längre är lika relevant, då har vi gjort vad vi ska.

pexels-jeswin-thomas-2860870

Bli medlem i JAK

Som medlem bidrar du till ett hållbart samhälle för människan, miljön och ekonomin. Banken arbetar för en lägre skuldsättning i samhället och ett minskat resursuttag från miljön.

Känner du dig hoppfull inför framtiden?
– Absolut. Efter regeringsskiftet 2022 kände många i branschen en oro för att extremhögervindar skulle leda till att bolagen slutade prata mångfald. Men det har blivit tvärtom.

Har du funderat över kopplingen mellan ditt bankkonto och klimatförändringar?
– Helt ärligt, nej. Min inställning till klimatavtryck och vad jag själv kan göra har handlat mycket om direkt konsumtion. Jag har också förändrat många beteenden, som att välja tåget framför flyget och att handla allt från kläder till hemelektronik cirkulärt. Det tar lite tid, men känns viktigt att implementera för mina barn.

På tal om barn har Muntaga Sowe själv haft en relation till JAK sedan uppväxttiden. Hans pappa jobbade i många år med JAK, och han minns ett finansläger för unga inom JAK-koncernen som han deltog på.

– På den tiden var JAK utifrån sin ideologi ganska banbrytande. Många i C/o Agencys målgrupper, till exempel praktiserande muslimer, har ett särskilt förhållningssätt till räntor. Där har JAK spelat en viktig roll, med en bankmodell som stämmer bättre överens med deras ståndpunkt.