”Kaffebranschen måste ta ett större ansvar”
Med en affärsmodell som gynnar både producenter och planeten vill Lykke Kaffegårdar förändra kaffeindustrin i grunden.

Det började med frustration. Johan Damgaard och Lars Pilengrim hade länge arbetat i kaffebranschen, som rostare, baristor och inköpare – och insett hur kaffeindustrin vilade på ett ohållbart system.
– Det enda vi inte hade gjort var att engagera oss i ursprung och verkligen ta kontroll över odlandet, och vi hade sett hur man köper in en bulk till en kvalitet som man tycker är okej, till ett pris som oftast ger låg levnadsstandard för en bonde. Det ville vi förändra, berättar Johan.
Resultatet blev företaget Lykke Kaffegårdar som i dag driver kaffeprojekt i fyra länder: El Salvador, Peru, Brasilien och Uganda.
– I stället för att bara agera köpare investerar vi pengar, resurser och framför allt tid i unika projekt, unika gårdar och unika, nya etableringar tillsammans med producenter på plats, förklarar Lars.
I Uganda driver Lykke sitt hittills största projekt, tack vare ett samarbete med den svenska, kooperativa biståndsorganisationen We Effect. Tillsammans med sin lokala partner Ben, som även är delägare i Lykke i Sverige, har de etablerat The Coffee Scout Program. Ett så kallat ”train the trainer”-program där en högskoleutbildad agronom leder tolv heltidsanställda.
– De är unga män och kvinnor – framför allt unga kvinnor eftersom man försöker bryta gamla maktstrukturer – som valts från de samhällen de kommer från och blir upplärda i hur man bäst odlar kaffe, berättar Lars.
Kaffescouterna utbildar sedan själva andra producenter. Hittills har över 1 500 kaffebönder fått ta del av kunskapen. Medlen är enkla – sekatörer, spadar och teknisk rådgivning – men effekten är stor.
– Genom kaffescouterna, som det finns förtroende för eftersom de är kända lokalt, har bönder kunnat gå från att skörda ett kilo bär per träd till upp till sex kilo. Att sexdubbla en årsinkomst är den absolut största skillnaden man kan göra i en bondes liv, påpekar Lars.

I dag driver Lykke Kaffegårdar projekt i El Salvador, Peru, Brasilien och Uganda.
Foto: Lykke Kaffegårdar
I El Salvador driver Lykke fortfarande sin första gård, El Pital, och i Peru arbetar man med småskaliga producenter i regnskogarnas utkanter. I Brasilien har de etablerat en visningsgård i bergsområdet Caparaó, en plats där kaffe traditionellt odlas i monokultur med stora doser konstgödsel.
– Det är viktigt för oss att främja skogsjordbruk, minimera monokulturella odlingar, användandet av konstgödsel, pesticider och så vidare, säger Johan.
Lars fortsätter:
– Det funkar inte att vi fortsätter utarma jordarna och den biologiska mångfalden. Då blir vi bara mer och mer utsatta i takt med att temperaturerna stiger och problemen blir större och mer påtagliga.
Det högkvalitativa specialkaffe Lykke jobbar med är förhållandevis nischat. Men också en av de snabbast växande kaffesektorerna, särskilt på nya marknader som i Asien.
– Vi pratar med bönder om ett så enkelt faktum att när kaffebäret mognar blir det mörkrött, fullt av socker och sötma, till skillnad från när det är grönt och mer som en oliv, kartigt och omoget, säger Lars och berättar hur det historiskt inte funnits några incitament att skörda mogna bär selektivt.
– Vi premierar det genom att betala bättre för mörkröda bär, så att de tjänar mer på bättre kvalitet.
I grunden handlar hela Lykkes affärsmodell om just detta: att fördela resurser mer rättvist, med producenternas villkor i centrum.
– Först när det finns en ekonomisk plattform att stå på finns en möjlighet att andas ut och lyfta blicken, och då kan vi börja prata om de sociala och miljömässiga utmaningar som definitivt ingår i bilden också, säger Lars.

Idén bakom Lykke är att fördela resurserna mer rättvist, där producenternas villkor står i centrum. Foto: Lykke Kaffegårdar
För konsumenter finns Lykkes kaffe tillgängligt genom företagets kaféer; ett i Stockholm samt ett i Helsingfors som drivs av ett partnerbolag.
– Under pandemin kontaktade värden för butiken på Nytorget mig och frågade om jag hade något roligt att stoppa in i lokalen. Vi hade precis startat Lykke och byggde snabbt ett koncept som talade till våra andra intressen så som livets goda, musik, vin och god mat, berättar Johan.
Hit kan man givetvis gå om man vill vara med och stödja en mer hållbar och rättvis kaffeindustri. Johan påpekar också att man kan ta reda på mer om rosteriet man köper sitt kaffe från. Hur odlas det – och hur behandlar och betalar de sina producenter? Samtidigt är man noga med att påpeka att de stora förändringarna i branschen inte hänger på ändrade konsumentvanor.
– Personligen tror jag att förändringen går för långsamt om vi enbart ska förlita oss på konsumenters aktiva val i butik. Vi i branschen måste ta ett större ansvar och visa full transparens, säger Lars.
– Därför gör vi på Lykke som man gjorde förr: odlar schysst kaffe i harmoni med människorna och miljön, utan att tillföra något eller ta något. Bara kaffe, avslutar Johan.









