Kan turism bli hållbar med morot i stället för piska?
Medan turister i Spanien mötts av högljudda protester har besökare i Köpenhamn fått belöningar för hållbara val.
Turismen i Europa har på många håll börjat kännetecknas av protester.
Redan i fjol lanserade Amsterdams turistorganisation en marknadsföringskampanj döpt ”Stay away”. Staden har sedan dess bland annat förbjudit en viss typ av stora kryssningsfartyg.
Sådana åtgärder har man även vidtagit på många andra populära, kustnära resmål som Dubrovnik och Barcelona. I den katalanska staden har även demonstranter under sommaren dragit vattenpistol och sprutat ner turisttäta uteserveringar. På Palma de Mallorcas gator har tiotusentals samlats under parollen ”låt oss ändra kurs, låt oss sätta gränser för turismen”. I Venedig analyseras den försöksperiod med avgift för dagbesökare som nyligen avslutats.
Allt är initiativ för att markera mot massturismen och dess konsekvenser, och olika försök att hitta långsiktiga – och mer hållbara – lösningar.
I Danmark har man valt att testa en helt annan metod. Den uppmärksammade satsningen Copenpay är ett påhitt av Köpenhamns turistorganisation Wonderful Copenhagen som går ut på att premiera turister som väljer hållbara alternativ. Genom att exempelvis rensa kanaler på skräp eller välja att ta sig runt med cykel har besökare fått belöningar i stil med kostnadsfria båtutflykter, kaffe, öl och måltider.
Enligt en artikel i den vetenskapliga tidskriften Nature står turism för åtta procent av världens koldioxidutsläpp. Tanken bakom Copenpay är inte att locka fler besökare med gratisgrejerna, utan se till att den förekommande turismen just får ett mindre klimatavtryck.
Uppgifter från olika färska undersökningar – från såväl marknadsundersökningsföretaget Kantar som bokningsplattformen Booking – visar parallellt att resenärer vill agera hållbart, men att få än så länge ändrat sitt beteende. Hela 44 procent i Bookings globala undersökning upplever att myndigheter, snarare än enskilda resenärer, kan göra den största skillnaden. 43 procent sa detsamma om reseföretagen.
Det är precis detta man på Wonderful Copenhagen vill komma åt.
– Det är en kärnuppgift för oss att göra resandet hållbart. Och vi kommer bara att lyckas om vi överbryggar den stora klyftan mellan besökarnas vilja att agera hållbart och deras faktiska beteende. Det kan låta enkelt, men det är det inte. Vi vill att besökarna ska göra medvetna, gröna val och förhoppningsvis få ännu bättre upplevelser medan de är här, förklarar Wonderful Copenhagens vd Mikkel Aarø-Hansen.
Aarø-Hansen kallar initiativet för ”experimentellt”, men ”ett litet steg” mot att skapa ett nytt tankesätt bland resenärer. Huruvida det kommer att pågå bortom sommarens försöksperiod – den avslutades 11 augusti – återstår att se, men Köpenhamns borgmästare Sophie Hæstorp Andersen är positiv.
– Jag är stolt över att se ett initiativ som Copenpay vilket kombinerar vårt rika kulturliv med ett starkt engagemang för hållbarhet. Genom att omvandla gröna åtgärder till valuta för kulturupplevelser ges turister en unik möjlighet att utforska Köpenhamn på ett sätt som gynnar både miljön och lokalsamhället. Detta överensstämmer perfekt med våra värderingar och ambitioner att främja hållbara lösningar i Köpenhamn, säger hon.
Vi strävar efter att inspirera till hållbara beteenden världen över
Mikkel Aarø-Hansen framhåller behovet av att vända turism från en miljöbelastning till en kraft för positiv förändring.
– Ett viktigt steg i den omvandlingen är att förändra hur vi tar oss runt på en destination, vad vi konsumerar och hur vi interagerar med lokalbefolkningen, säger han och påpekar att eftersom resande till sin natur är internationellt är de eventuella goda resultaten på en plats beroende av att liknande framgångar görs på andra håll.
– Vi strävar efter att inspirera till hållbara beteenden och kulturell uppskattning över hela världen.