Information
Bli svårlurad!
Ett initiativ av Sveriges banker mot bedrägerier
Bedrägeriförsöken ökar och har kommit att bli ett stort samhällsproblem. Bedragarnas metoder ändras hela tiden och ju mer du vet om bedrägerier desto lättare är det att undvika.
Sveriges banker har tagit initiativ till en informationskampanj med namnet Svårlurad! för att alla ska bli just svårlurade. Syftet med kampanjen är att sprida kunskap och information om hur man bäst skyddar sig mot bedrägerier, och samtidigt ge verktyg till närstående att hjälpa dem i sin närhet.
Det är vanligt att bedragare utger sig för att ringa från din bank, polisen, företag, en myndighet eller påstå sig vara din närstående. Bedragarna kan manipulera telefonnummer och hemsidor så att de ser tillförlitliga ut. Det kan vara svårt att genomskåda skickliga bedragare som ringer och försöker lura dig. Här är några tips för att minska risken att det sker:
- Lägg på om samtalet känns obekvämt, stressande eller konstigt.
- Logga inte in med din säkerhetsdosa eller e-legitimation (exempelvis BankID) på någon annans uppmaning.
- Banken ringer inte dig för att be dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter.
Läs mer om kampanjen och bli Svårlurad! så hjälps vi tillsammans åt att stoppa bedrägerierna.