Allmän information om tillgänglighet i JAK Medlemsbanks digitala lösningar

Här kan du läsa om tillgänglighet i JAK Medlemsbanks digitala lösningar. Det är viktigt för oss att våra lösningar är tillgängliga för alla våra kunder.

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten och se till att våra lösningar är tillgängliga för alla oavsett enhet, individuella behov eller situation. För att säkerställa en hög tillgänglighet har vi sett över våra digitala lösningar, både internt och med hjälp av externa experter och leverantörer, för att säkerställa att de lever upp till nivå AA i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2.

Om du har problem med att komma åt information är du välkommen att kontakta oss;

E-post: jak@jak.se
Telefon: 0500-46 45 00
Adress: JAK Medlemsbank, Box 216, 541 25 Skövde

Utlåtande om tillgänglighet

1. Introduktion

På JAK är vi fast beslutna att se till att våra digitala tjänster är tillgängliga för alla – även personer med funktionsnedsättning. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra användarvänligheten och tillgängligheten på våra plattformar i enlighet med EU:s tillgänglighetsdirektiv[*] som införlivats i svensk lag genom tillgänglighetslagen[**] och WCAG 2.2 nivå AA.

2. Vad omfattar detta uttalande?

Denna policy gäller följande digitala tjänster:

- www.jak.se

- Internetbank och mobilbank

- Digitala självbetjäningslösningar (t.ex. onboarding och kontoöppning)

- Dokument och utskrifter i tryckt form

3. Vad gör vi?

Vi arbetar med att implementera ett antal funktioner för att förbättra tillgängligheten på webbplatsen:

- Tangentbordsnavigering för tangentfunktioner

- Kompatibilitet med skärmläsare

- Möjlighet att ändra textstorlek

- Tydlig strukturering med rubriker och sektioner som gör det enkelt att navigera.

4. Status för efterlevnad

Våra lösningar är delvis förenliga med WCAG 2.2 AA och EN 301 549. Vi arbetar aktivt med att åtgärda följande kända problem:

- Alt-text saknas på vissa bilder

- Otillräcklig färgkontrast i vissa element

- Tangentbordsnavigering stöds inte fullt ut i äldre komponenter.

Våra lösningar innehåller delvis otillgängliga PDF-dokument. Dokument kan till exempel innehålla bilder utan alt-text eller många taggar, vilket innebär att de inte fungerar korrekt med skärmläsare med mera. Vi arbetar med att korrigera dessa dokument så snart som möjligt.


5. Förbättringar och framtida åtgärder

Vi har initierat följande initiativ:

- Löpande tillgänglighetstestning

- Utbildning av utvecklings- och testteam inom tillgänglighet

- Implementering av tillgänglighet i design- och utvecklingsprocesser ("accessibility by design")


6. Feedback och kontakt

Om du upplever tillgänglighetsproblem på våra plattformar, eller har förslag på förbättringar, är du välkommen att kontakta oss:
E-post: jak@jak.se
Telefon: 0500-46 45 00
Adress: JAK Medlemsbank, Box 216, 541 25 Skövde


7. Tillsyn och rättsmedel

Om du inte är nöjd med vårt svar kan du kontakta:
Post- och telestyrelsen
tillganglighetslagen@pts.se
https://pts.se/

[*] Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/882 av den 17 april 2019 om tillgänglighetskrav för produkter och tjänster

[**] Lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet